۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

در سال ۱۹۵۶ میلادی از طریق قانون شماره ۶ سال ۱۹۵۶، شورای علوم و دانش اندونزی با وظیفه آماده سازی برای ارتقاء به آکادمی علوم و دانش اندونزی تشکیل شد.

  آکادمی علم و دانش اندونزی یک نهاد مستقل غیر سازمانی است که با هدف جمع آوری دانشمندان برجسته اندونزی برای ارائه نظرات،   پیشنهادات  و  ملاحظات ناشی از ابتکار عمل خود و یا درخواست های مربوط به تسلط، توسعه و بهره برداری از علم و فناوری به دولت و جامعه ،   جهت دستیابی به اهداف ملی تاسیس شد است.

 تاریخچه

 در سال ۱۹۵۶ میلادی از طریق قانون شماره ۶ سال ۱۹۵۶، شورای علوم و دانش اندونزی با وظیفه آماده سازی برای ارتقاء به آکادمی علوم و دانش   اندونزی تشکیل شد.

بعد از تغییرات مختلف در نهادهای دولتی. وزارت تحقیقات ملی در پایان سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. اداره تحقیقات ملی در نهایت در سال ۱۹۶۷ با مرکز تحقیقات ملی و شورای علوم و دانش اندونزی ادغام شد و از آن، مرکز علوم و دانش اندونزی (LIPI) به وجود آمد.

یکی از وظایف اصلی LIPI آماده سازی برای تشکیل آکادمی علوم است. LIPI) ) یک کمیته متشکل از چندین دانشمند است که در سال ۱۹۶۹ با ارائه یک یادداشت به دولت ، تاسیس آکادمی علوم اندونزی را تکمیل کرد.

در سال ۱۹۸۳، وزیر تحقیقات و فناوری، موضوع آکادمی علوم اندونزی (AIPI) را مطرح کرد. یک کمیته برای بررسی و تهیه پیش نویس قانون آکادمی علوم اندونزی تشکیل شد. این پیش نویس قانون توسط دولت ارائه شد و در پارلمان مورد بحث قرار گرفت. این قانون در ۱۳ اکتبر ۱۹۹۰ توسط رئیس جمهور اندونزی به عنوان قانون شماره ۸ سال ۱۹۹۰ در مورد آکادمی علوم اندونزی به تصویب رسید.

بنیانگذاران

۱- حبیبی (سومین رئیس جمهور اندونزی)

۲- سمّاعون صادقون (پدر میکرو الکترونیک اندونزی)

۳- فؤاد حسن (وزیر اسبق آموزش و فرهنگ اندونزی)

عضویت

عضویت AIPI بر اساس انتخاب و بالاترین اعتبار در زمینه علم و فناوری در اندونزی است. علاوه بر شرایط عمومی برای عضویت، انتخاب بر اساس شرایط خاص صورت می پذیرد که عبارتند از:

۱- متخصص و دارای توانایی و دستاوردها در یکی از زمینه های علم و فناوری مورد قبول جامعه علمی؛

۲- دارای مهارت ها، توانایی ها و دستاوردهایی که تاثیر مثبتی بر توسعه پیشرفت ملی دارد.

عضویت AIPI شامل اعضای عادی و اعضای افتخاری است. دانشمندان خارجی که به توسعه علم در اندونزی کمک می کنند، می توانند به عنوان شرکای AIPI منصوب شوند. نامزد عضویت توسط اعضای AIPI یا سازمان های حرفه ای علمی معرفی شده و توسط جلسه عمومی AIPI منصوب می شوند.

کمیسیون ها

در AIPI کمیسیون ها شکل گرفته که شمار آن می تواند براساس مراحل پیشرفت علم و فناوری تعیین شود. کمیسیون ها به عنوان مکمل سازمان AIPI با حکم ریاست جمهوری شماره ۱۷۹ سال ۱۹۹۱ در ۱۹ جولای ۱۹۹۱ تشکیل شده اند که عبارتند از:

- کمیسیون مهندسی

- کمیسیون پزشکی

- کمیسیون علوم اجتماعی

- کمیسیون علوم پایه

- کمیسیون فرهنگی

کد خبر 2888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =